Get Adobe Flash player

Lepsza szkoła MDK Otwock Zgromadzenie sióstr Elżbietanek

OTOP CaritasNieśmy radość Euroweek

Wymiana młodzieży

Projekty matematyczne

Niektórzy uważają, że matematyka jest trudnym przedmiotem. Ciągle liczby, cyfry, równania , nierówności...

Jednak w naszej szkole uczenie matematyki staje się ciekawsze. Uczniowie opracowują projekty zawierające elementy przedsiębiorczości, wykonują prace ułatwiające przyswajanie trudnych treści i umiejętności.

Projekt „Co wiem o moim ulubionym zwierzątku?”

Na zajęciach matematyki uczniowie 1a przystąpili do projektu, którego efekt przedstawili na plakatach. Według otrzymanej instrukcji wybrali ulubione zwierzątko, zebrali informację na temat pochodzenia i życia w naturalnych warunkach, wyszukali ciekawostki i zrobili zestawienie kosztów utrzymania swojego pupila. Ostatnim zadaniem było zaprezentowanie pracy i wniosków na lekcji przed koleżankami i kolegami z klasy, co miało miejsce 18 listopada 2016 r. Zarówno plakaty jak i prezentacje wywarły ogromne wrażenie. W klasie panowała cisza i każdy z uwagą słuchał przekazywanych informacji i ciekawostek. Na koniec zadawano szereg pytań. Zadzwonił dzwonek, a nikt nie wychodził z klasy. Uczniowie stwierdzili, że metoda projektu zmotywowała ich do korzystania z różnych źródeł informacji, poznania zalet, wad i upodobań ich zwierzątek. Po raz pierwszy sprawdzili ile wydają pieniędzy na utrzymanie w skali miesiąca i roku.

Plakaty wywieszono na holu obok pracowni matematycznej.

Projekt „Matematyka w kuchni”

Projekt przeprowadzono w klasie 1 e w grupach dwuosobowych. Celem projektu było sprawdzenie ile matematyki jest w zdrowym żywieniuZadaniem każdej grupy było opracowanie lub wybór gotowego przepisu na potrawę ze zwróceniem uwagi na kaloryczność i zdrowe żywienie. Zdjęcia z podejmowanych działań, wnioski, spostrzeżenia i uwagi, uczniowie przedstawili na plakatach i zaprezentowali na lekcji matematyki w dniu 4 i 7 grudnia. Ciekawym dodatkiem była degustacja przygotowanych potraw. Plakaty zawieszone zostały przed pracownią matematyczną.

  • 20151204_120823
  • 20151207_095904
  • 20151207_100401
  • 20151207_100517

Wnioski uczniów po zakończonym projekcie:

  • „warto planować zakupy i dobierać potrawy”
  • „ważna jest dbałość o zdrową żywność”,
  • „nauczyliśmy się przeliczać jednostki”,
  • „nauczyliśmy się zbierać i opracowywać dane”,
  • „nauczyłam się przygotowywać samodzielnie posiłek”,
  • „matematyka jest nie tylko ciekawa ale i „smaczna””,
  • „nie wiedzieliśmy, że z matematyką możemy spotkać się również w kuchni”.

Projekt edukacyjny „Moja Łazienka”

W projekcie uczestniczyli uczniowie klasy 1 a. Zgodnie z instrukcją urządzali łazienkę w mieszkaniu, w którym mieszkają lub zamieszkają. Remont dotyczył malowania ścian, okien (jeśli są), drzwi, położenia glazury, terakoty, oraz zakupu nowych mebli i wyposażenia wnętrza. Należało wykonać pomiary, plan łazienki w skali, obliczyć całkowity koszt remontu i ogólne wyniki podać w tabeli wg wzoru. Praca miała zawierać wstęp i wnioski.

  • dsc00949
  • dsc00950
  • dsc00951
  • dsc00952
  • dsc00953
  • dsc00954
  • dsc00955
  • dsc00956
  • dsc00957
  • dsc00958
  • dsc00959
  • dsc00960

Głównym celem projektu było doskonalenie umiejętności planowania prac i zakupów, współpracy w grupie, gromadzenia informacji i niezbędnych materiałów, dokumentowania badań i wniosków.

Wnioski i wyniki pracy zostały zaprezentowane na lekcji matematyki w dniu 24 lutego 2015 r. Uczniowie chętnie porównywali własne spostrzeżenia i interesowali się kosztem całego remontu. Największe brawa otrzymała grupa, która wykazała najniższy koszt.

Wnioski uczniów:

  • nauczyłam się o etapach remontowania łazienki i jak ważna jest kalkulacja kosztów,
  • pierwszy raz w życiu miałem okazję do rozmowy z ekspertami w branży,
  • nauczyłyśmy się planować i projektować remont,
  • dowiedziałyśmy się jakie są ceny na rynku budowlanym oraz w jakich sklepach należy robić zakupy związane z remontem,
  • dzięki tej pracy miałyśmy okazję porównać ceny materiałów w różnych sklepach,
  • niewielki metraż i prostota idą w parze z funkcjonalnością i komfortem.

Procenty w świecie zwierząt

Do projektu przystąpili uczniowie klasy 1e. W grupach zbierali informacje na temat zwierząt lądowych, wodnych i powietrznych. Ich zadaniem było zgromadzenie informacji na temat np. wzorcowej masy ciała i mózgu danego zwierzęcia, a następnie obliczyć jaki procent masy ciała stanowi masa mózgu oraz wyszukanie ciekawostek na temat wybranych zwierząt.

 

  • procenty
  • procenty1
  • procenty2

Efektem pracy były plakaty i prezentacja wniosków na lekcji matematyki, co miało miejsce  7 listopada 2014 r. Niezwykle interesujące były wnioski i przygotowane ciekawostki. Prezentacja plakatów odbyła się na III holu i spotkała się z dużym zainteresowaniem wielu uczniów gimnazjum.  

Projekt „Deser na spotkanie z koleżanką/kolegą”

 

  • dsc00805
  • dsc00808
  • dsc00809
  • dsc00811
  • dsc00813
  • dsc00815
  • dsc00816
  • dsc00820
  • dsc00822
  • dsc00826
  • dsc00827

Cele:

  • poznanie od czego zależy cena produktów w sklepie,
  • poznanie oferty sklepów,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania miar,
  • współpraca w grupie,
  • umiejętność zarządzania pieniędzmi,
  • zbieranie i opracowywanie danych.

Działania:

  • wybór przepisu na deser,
  • wybór trzech sklepów (punktów sprzedaży - mały sklep, centrum handlowe, sklep internetowy), w których można kupić wszystkie produkty do deseru,
  • sprawdzenie ceny wszystkich produktów,
  • obliczenie kosztu przygotowania deseru w zależności od sklepu,
  • przedstawienie wyników w tabeli i na wykresie.

Uczniowie klasy 1 b zaprezentowali wyniki i wnioski na lekcji matematyki w dniu 3 i 4 grudnia 2014 r., a przepis, składniki, dane, tabelkę, wykres i zdjęcia przedstawili na plakatach. Plakaty wywieszone zostały na trzecim holu. Wszyscy uczniowie gimnazjum mogli zapoznać się z pomysłami i wynikami projektu edukacyjnego.

opiekun: Aleksandra Szeszko

Ciasto na imieniny klasy

Innowacyjna klasa 1c opracowała projekt „Ciasto na imieniny klasy”. Celem projektu było zmotywowanie uczniów do pracy w grupie, doskonalenie umiejętności w gromadzeniu i selekcjonowaniu informacji, w planowaniu pracy, w przedstawieniu wyników na plakacie, w diagnozowaniu cen produktów w różnych sklepach, kształcenie umiejętności wnioskowania oraz zaprezentowania własnej pracy przed publicznością.

    

  • img_1550
  • img_1590
  • img_1592
  • img_1593
  • img_1596
  • img_1600
  • img_1604
  • img_1609
  • img_1619
  • img_1621
  • img_1630
  • img_1636
  • img_1641
  • img_1647

W dniu 9 grudnia 2013 r nastąpiła prezentacja efektów miesięcznej pracy przed koleżankami i kolegami z klasy. Honorowym gościem była pani Dyrektor Teresa Śliwa. Zarówno plakaty jak i wystąpienia uczniów zasłużyły na wysoką notę. Odpowiedni strój, ciekawe wnioski i ciasto (owoc pracy) uhonorowano gromkimi brawami.

Wszystkie plakaty zostały wywieszone na III holu obok pracowni matematycznej. Spotkały się z ogromnym zainteresowaniem wielu uczniów z klas równoległych lub starszych.

Niektóre wnioski uczniów:

  •  Jeśli chcesz oszczędnie zarządzać pieniędzmi, to przed wykonaniem zakupów sprawdź ceny w kilku sklepach.
  • Ceny produktów wyprodukowanych przez różne firmy bywają różne – warto zwrócić na to uwagę.
  • Dobre i smaczne ciasto nie znaczy drogie ciasto.
  • Już potrafimy zrobić zakupy i upiec smaczne ciasto.

Co to jest LUDOLFINA?

Na początku października klasy II d i II e wykonały plakaty o tematyce związanej z liczbą Pi.

Uczniowie w grupach dwuosobowych  zgromadzili informacje o ludolfinie. Na plakatach znalazły się ciekawostki, historia, zastosowanie i co to za liczba.

Następnie na lekcji matematyki grupy zaprezentowały zdobytą wiedzę i własne spostrzeżenia. Okazało się, że uczniowie zwrócili uwagę na inne ciekawostki, co wpłynęło na poszerzenie wiedzy. 

Plakaty rozwieszono przed pracownią matematyki. Wielu gimnazjalistów czytało informacje  o liczbie, która pojawia się we wzorach dotyczących koła, okręgu i brył obrotowych.

Podsumowaniem  projektu był quiz wiedzy o liczbie л, który odbył się w dniu 9 października.

Finalistami zostali Magda Pietrucha (I m-sce), Olena Iwanenko (II m-sce) i Michał Skoczek (III m-sce) – uczniowie klasy 2d.

„Sałatka owocowa”

Projekt przeprowadzono w klasie 1 c w grupach dwuosobowych.

Zadaniem każdej grupy było opracowanie lub wybór gotowego przepisu na sałatkę owocową ze zwróceniem uwagi na kaloryczność.

Następnie należało sprawdzić ceny składników w trzech różnych sklepach a wyniki i łączny koszt  przedstawić w tabelce i na wykresie. 

Zdjęcia z podejmowanych działań, wnioski, spostrzeżenia i uwagi, uczniowie zaprezentowali na lekcji matematyki w dniu 17 października.

Według uczniów ważnym elementem kupowanych owoców była nie tylko cena, ale również jakość, no i niewątpliwie odległość sklepu. 

Ciekawym dodatkiem była degustacja przygotowanych sałatek. Plakaty będą zawieszone  przed pracownią matematyczną.

    

  • image01
  • image02
  • image03
  • image04
  • image05
  • image06
  • image07
  • image08
  • image09
  • image10
  • image11

Wnioski uczniów po zakończonym projekcie:

 „ważna jest równomierna praca w zespole i planowanie czasu pracy”

 „nauczyliśmy się planowania i organizacji w grupie”,

„nauczyliśmy się zbierać i opracowywać dane”,

 „poznaliśmy oferty sklepów”,

 „ doskonaliliśmy prezentowanie swojej pracy przed klasą”,

„ nauczyliśmy się pracować zgodnie z instrukcją”.

 

 

 

 

Wszystko o liczbie π

W związku z uroczystościami dotyczącymi Dni Matematyki, uczniowie klasy 3a pod opieką p. Aleksandry Szeszko przygotowali apel na temat "Wszystko o liczbie π".

    

  • dsc02320
  • dsc02325
  • dsc02327
  • dsc02334
  • dsc02338
  • dsc02341
  • dsc02367
  • dsc02368
  • dsc02369
  • dsc02371
  • dsc02373
  • dsc02375
  • dsc02376

Wydarzyło się to 1 października 2010r. Na holu pojawiły się liczne plakaty z najważniejszymi wiadomościami i ciekawostkami o liczbie π.

Zaprezentowano prezentację multimedialną pt. "Wielki symbol geometryczny" opracowaną przez Kingę Herdzik, Olę Kucharską  i Joannę Kowalczyk.

Całe przedsięwzięcie wywarło ogromne wrażenie na trójkowiczach.