Get Adobe Flash player

Lepsza szkoła MDK Otwock Zgromadzenie sióstr Elżbietanek

OTOP CaritasNieśmy radość Euroweek

Wymiana młodzieży

Logopeda 

Agnieszka Pawlik

Godziny pracy:

poniedziałek   1015 - 1645

środa              1015 - 1645

piątek             915 -1615

Domowe zabawy logopedyczne

Terapia logopedyczna to nie tylko godziny spędzone przez dziecko w gabinecie logopedy. Aby przyniosła ona oczekiwany sukces, niezbędne jest zaangażowanie rodziców, polegające na systematycznej pracy z dzieckiem. Nawet najlepszy logopeda bez współpracy z rodzicami nie będzie w stanie osiągnąć ze swoim podopiecznym spodziewanego efektu. Dlatego tak ważne są ćwiczenia, które możemy wykonywać z dzieckiem w domu. Nie musimy organizować do tego specjalnego miejsca ani wyznaczać specjalnego czasu. Zabawy logopedyczne możemy wpleść w nasze codzienne rytuały, a na pewno urozmaicą nam one czas spędzony z pociechami.

Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne (wargi, język, policzki), a także ćwiczenia oddechowe i dykcyjne powinny wykonywać na co dzień nie tylko osoby uczęszczające na terapię, ale też dzieci nie mające problemów logopedycznych. Prawidłowy oddech i dobra dykcja to umiejętności bardzo przydatne w dzisiejszym świecie i otwierające nowe możliwości. A sama prawidłowa wymowa bardzo ułatwia naukę czytania i pisania. Warto dodać, że ćwiczenia usprawniające mowę możemy rozpocząć już nawet z trzylatkiem. Dużym ułatwieniem jest też to, że dzieci uwielbiają te zabawy i same chętnie w nich uczestniczą.

Ćwiczenia oddechowe pozwolą dziecku na wyrobienie prawidłowego toru oddychania tzw. toru przeponowego, wydłużenie fazy wydechowej i wyraźną poprawę jakości mówienia. Na co dzień w tym celu możemy z dzieckiem: „chuchać” na zmarznięte ręce, dmuchać przez słomkę do szklanki z wodą, nadmuchiwać w buzi tzw. „balonik”, naśladować różne odgłosy np. syczenie węża, ścigać się kto na jednym wydechu policzy najwięcej.

Zabawy usprawniające narządy artykulacyjne, które możemy wykonywać codziennie to: wypychanie językiem policzków, oblizywanie buzi (warg) po jedzeniu, kląskanie, naśladowanie wycia wilka, układanie warg w szeroki bezzębny uśmiech, ściąganie warg, przesyłanie całusków (cmokanie), prychanie wargami.

Ćwiczenia dykcji to przede wszystkim powtarzanie śmiesznych wierszyków. Jest to też ćwiczenie usprawniające pamięć słuchową. Najbardziej znanym wierszykiem logopedycznym jest ‘Chrząszcz’ Jana Brzechwy. W przypadku ćwiczeń dykcyjnych warto dodatkowo różnicować tempo i wysokość dźwięku, pomożemy przez to wyrobić dziecku umiejętność ‘panowania’ nad swoim głosem.

Przy okazji tych codziennych ćwiczeń bardzo ważne jest chwalenie nawet najmniejszych postępów dziecka. Dzięki temu wzmocni ono wiarę w siebie i tym chętniej będzie uczestniczyć w ćwiczeniach. Ćwiczeniach, które nie tylko usprawniają wymowę, ale też rozwijają wyobraźnię i słownictwo dziecka.

 Logopeda, mgr Agnieszka Pawlik

/artykuł ukazał się na łamach tygodnika „Linia Otwocka” w dziale „Na Tablicy” 15-21 grudnia 2014 r./